India! - Reisverslag uit Jaipur, India van lennartenfrans - WaarBenJij.nu India! - Reisverslag uit Jaipur, India van lennartenfrans - WaarBenJij.nu

India!

Door: Lennart en Frans

29 Maart 2014 | India, Jaipur

Hoi allemaal!

Op het moment van schrijven van deze blog is het alweer drie weken geleden dat we Nepal verlaten hebben en India zijn gaan verkennen.
Nadat we zonder veel moeite de grens hadden overgestoken naar India
hebben we na veel onderhandelen (de Indiers zijn een stuk stugger in
het onderhandelen dan de Nepalezen) een taxi genomen naar Gorakhpur,
van waar we de volgende dag de trein zouden nemen naar Varanasi. De
treinrit was een stuk beter dan we verwacht hadden, want waar we
gedacht hadden dat we met honderd-en-een andere indiers en een paar
kippen een treincompartiment zouden moeten delen, was er echter best
veel ruimte, hadden we ieder ons eigen slaapbankje en hingen er zelfs
een paar ventilators aan het plafond. Ook staan de deuren in de Indiase treinen altijd open, waardoor je gewoon een stukje buiten de trein kan hangen en het Indiase landschap erg mooi kan zien veranderen.

Eenmaal aangekomen in Varanasi hebben we na wat gedoe Ticho gevonden (we hadden namelijk bij het Vishnu hotel afgesproken, maar zaten beiden in een ander Vishnu hotel...). Gelukkig hebben we Ticho uiteindelijk dus wel gevonden, waarna we de reis met z'n vijven konden vervolgen!

Varanasi, en eigenlijk de meeste plaatsen in India zijn een stuk drukker en chaotischer dan Nepal, wat natuurlijk ook niet zo gek is met een inwoneraantal van 1,2 miljard mensen. In Varanasi was dit meteen al goed te merken toen we ons door de smalle, vervuilde straatjes van Varanasi langs de vele mensen moesten zien te manoeuvreren zonder in een van de velen koeiendrollen te stappen (wat niet altijd lukte). Desondanks was Varanasi wel een mooie en vooral interessante stad. Het is namelijk een van de oudste bewoonde en heiligste stad ter wereld. Varansi ligt ook aan de heilige Ganges en langs de Ganges liggen allemaal ghats, wat een soort badplaatsen zijn met kleine tempels. Aan sommige van deze ghats worden overleden hindoes, omwikkeld in doek, verbrand terwijl 20 meter verderop mensen lekker aan het baden zijn in de Ganges, wat erg bizar is om te zien. Nadat we onder meer 's avonds nog een mooie boottocht langs de ghats hebben gemaakt, zijn we na een paar dagen door gegaan naar Allahbhad. Hier lag onder andere een erg mooi park, waar we even hebben genoten van de rust en waar we weer met aardig wat Indiers op de foto zijn gegaan (we zijn hier, vooral in de minder toeristische plaatsen, een heuse bezienswaardigheid voor veel Indiers). Na twee dagen Allahbhad zijn we met iets van drie uur vertraging (de NS is er niks bij) weer terug gekomen in Varanasi om daar Holi te vieren!

Holi in india bestaat 's ochtends uit elkaar nat maken met water gekleurd door verf. Dus toen we 's ochtends vroeg wakker werden en het dakterras opliepen werden we meteen door de kinderen (en enkele
enthousiaste ouderen) op het dakterras tegenover ons onder vuur genomen met waterpistolen en waterballonnen. Nadat ook de Indiase jongeren die bij het hotel werkten en de andere hotelgasten zich in de strijd gemengd hadden zaten we al snel helemaal onder de kleuren en
hingen de shirts nog half aan het lijf (het is hier gebruiklijk om elkaars shirt kapot proberen te scheuren tijdens Holi). Nadat we dus enige ervaring op hadden gedaan, waagden we het erop om de stad in te gaan met onze flesjes waterverf, maar in de stad was eigenlijk niet veel speciaals te doen, want er waren vooral veel dronken Indiers die de nacht ervoor waren wezen zuipen. Wel wenste iedereen je vrolijk 'Happy Holi' toe en was het weer leuk om met wat kinderen op straat een watergevechtje te houden. 'S middags zou er geen verfwater meer worden gebruikt, maar zou er alleen nog verfpoeder worden gebruikt. Alleen werd dit helaas niet echt groot gevierd.

Na Holi zijn we door gegaan naar Kajuraho wat bekend staat om de
(kamasutra)tempels. Er stonden iets van zeven tempels in een park, wat
een minuutje van ons hostel af lag, en echt elke tempel was ongelooflijk mooi om te zien. Alle tempels bestonden aan de buitenkant uit uitgehouweelde figuurtjes, mensen en dieren. En in het geval van de kamasutra tempel bestond de buitenkant zo'n beetje alleen uit mensen, ookal kwamen er ook dieren aan te pas... Na Kajuraho zijn we door gegaan naar Bhandagavar waar een tijgersafaripark lag. Goed voorbereid als we waren, wisten we natuurlijk niet dat we al ver van te voren online kaartjes hadden moeten kopen, dus de enige optie om nog aan kaartjes te komen was door 's ochtends vroeg in de rij te gaan staan voor het ticket loket en dan te hopen dat iemand die gereserveerd had niet zou komen opdagen waardoor wij de kaartjes zouden kunnen krijgen. Dus na een ochtend van 3.00 tot 7.00 en een nacht van 23.00 tot 07.00 in de rij te hebben gestaan (we werkte gelukkig in shifts zodat iedereen een paar uur in de rij moest staan) hadden we twee keer geen geluk. De volgende middag bleek echter dat er twee toeristen nog plek hadden in de safarijeep voor de middagsafari, maar wel maar voor drie personen... Dus na een bloedstollend potje steen, papier, schaar waren Olaf, Rik en Lennart de gelukkige. De safari was erg mooi, maar we hadden helaas geen tijger gespot. De volgende nacht gingen we nog een keer in de rij staan en deze keer hadden we wel geluk! Er was nog een jeep beschikbaar voor vijf personen. Dus nadat iedereen wakker was gemaakt, zijn we zo snel mogelijk de jeep in geklommen en richting het safaripark gegaan. Deze keer zagen we niet zoveel dieren, maarrr wel een ongelofelijk mooie, grote mannetjestijger. Dus de nachten in de rij staan waren het zeker waard. Diezelfde dag hebben we nog de trein naar Agra genomen, waar we veertien uur later aankwamen om een van de zeven nieuwe wereldwonderen, de Taj Mahal, te gaan bezichtigen!

xxxx Lennart en Frans

• 29 Maart 2014 - 10:53

Annemieke:

Hi Boys! Haha die foto van dat hert zo'n dier zie je niet zo vaak ...daarvoor moet je echt op een safari in India :-) !! Maar leuk verslag en wat een belevenissen, hele goede reis verder!! Liefs, Annemieke

• 29 Maart 2014 - 11:08

André:

He mannen. Wat een mooie verhalen en wat een reis. Nog veel contact met de lokale bevolking?
    Veel plezier en een goede reis verder
    André

• 29 Maart 2014 - 17:07

Marc:

Coole belevenissen, geniet ervan!
    Gr Marc

• 29 Maart 2014 - 19:51

Erik:

Hoi allen,
    Das allemaal een hele hoop leuke dingen.
    Die van die tijger moeten jullie nog maar even met een foto bewijzen, want ik zie alleen maar een hert.
    Veel plezier nog.
    gr. Erik

• 30 Maart 2014 - 13:10

Aline:

Leuk verslag!!
    En mooie foto's.
    Komen rikenolaf ook nog met verhalen??

Veel plezier Aline

• 30 Maart 2014 - 17:18

Hanneke:

Aan spektakel en doorzettingsvermogen geen gebrek. Leuk hoor! Goede reis verder, veel plezier en groeten,
    Hanneke

• 03 April 2014 - 16:14

Jair:

Classic dit om Ticho kwijt te raken. het klinkt allemaal weer geweldig.
    Enjoy!

• 05 April 2014 - 20:56

Octaaf & Jeannette :

Wow jongens, wat een super coole verhalen. Wat zijn jullie toch enorme mazzelkonten dat jullie dit met z'n allen mogen beleven. Leuk om op deze manier een beetje met jullie mee te reizen.
    Foto's zijn kleurrijk, heel mooi. Zitten met smart te wachten op nieuwe avonturen.
    Geniet!!

Octaaf & Jeannette